Saturday, October 10, 2009

Pentingnya Salasilah Keturunan

Suatu ketika dahulu, keakraban orang Melayu berkait-rapat dengan hubungan kekeluargaan.Golongan DiRaja dan bangsawan amat menitik berat akan hal silaturahim di kalangan mereka.Manakala orang kebanyakan, hubungan persaudaraan dititik-beratkan.
Suatu ketika dahulu, amat mudah mendapati di sesebuah kampong Melayu di mana sebilangan besar penduduknya ada pertalian.

Kehadiran penjajah memecahbelahkan silaturahim dari kalangan umat Melayu beragama Islam.Mereka menjajah dengan alasan rempah ratus.Orang putih (penjajah) makan rempah ratus ke? Mereka berniaga rempah ratus? Penjajah yang datang adalah mubaligh Kristian dengan agenda tersendiri.Meluaskan empayar penjajah di Nusantara dengan matlamat dari aspek penguasaan ekonomi amat diragui.Negeri-negeri di Tanah Melayu suatu ketika dahulu dikuasai,diperintah dan ditadbir oleh sistem kesultanan Melayu itu sendiri.Semua Sultan beragama Islam.Melaka adalah antara negeri yang terkenal melewati ke negara China.Melaka dikataka antara kerajaan yang kuat selepas kerajaan majapahit di Indonesia.Akhirnya Melaka musnah dijajah.Tinggallah Melaka kini tanpa Sultan.
Di manakah keturunan kesultanan Melaka? Sebab itu pentingnya sejarah.

Apapun, aku bukan nak bercerita panjang lebar hal keturunan Sultan Melaka.Aku nak cerita tentang keturunan aku melalui salahsilah.Kepada anak ku yang dikasihi, anak-anak saudaraku yang disayangi, layarilah laman ini ;

http://portal.temenggongmuar.com

Lihatlah salahsilah Engku Ibrahim Ibni Engku Idris.
Pentingnya untuk kita ketahui asal-usul.Bukan untuk dibanggakan kerana yang amat penting adalah keimanan dan penyerahan kita kepada Allah.Yang dikehendaki sedikit sebanyak mengetahui salasilah adalah agar bangsa Melayu kita bersatu dan tidak dipandang hina oleh bangsa lain! Kembalikan kekuatan kekeluargaan seperti pada zaman pemerintahan Raja-raja Melayu suatu ketika dahulu,
Sebab itu pentingnya salasilah sesebuah keluarga.

2 comments:

  1. geram pulak taleh bukak folder salasilah nii

    ReplyDelete
  2. Kena copy & paste address tu ke new window.Pasti boleh. Pak Teh tak tahu camne nak bagi link terus kat blog ni ;(
    tolong ajar..

    ReplyDelete