Wednesday, December 30, 2009

Cuti panjang

Sepanjang aku bekerja dan berumah-tangga serta mempunyai 5 orang anak inilah buat julung kalinya aku bercuti panjang bersama keluarga - 8 hari!

Kebetulan bulan Disember ini banyak cuti awam pada hari Jumaat jadi jadi julmlah cuti termasuk hari minggu adalah 14 hari.Kebetulan juga aku stress bekerja di pejabat, maka ada baiknya aku tenangkan minda dan rehatkan tubuh badan dengan keluarga ku tersayang.
Kami bercuti ke Terengganu bermula di Awana Kijal pada 22hb.(sewa Apartment Baiduri yang diuruskan biras aku Ismail).Selain dari keluarga ipar aku Shamsinah, ibu mentua aku turut serta. Pada Selasa 23hb, kami bertolak ke Kuala Terengganu dan menginap di banglow Pantai Batu Burok milik Bank Negara.Isteri aku 'booking' banglow ini sejak bulan Oktober lalu melalui undian.
Berbanding di Kijal yang mana kami banyak melayan anak2 mandi manda di kolam hotel Awana ,menikmati keindahan alam di pantai Kemasik, dan keindahan malam di kawasan 'oil & gas', di KT ni kami banyak berjalan ke Pasar Payang, Pusat Tamadun Islam (tempat Masjid Kristal).Bagi sesiapa yang ingin bercuti ke KT, aku memang sarankan agar singgahlah ke tempat ini.Sayangnya kami tak berkesempatan untuk jalan2 di tepi pantai beramai2.

Pada malam Khamis 24hb, kami adakan BBQ.Syafique, Haziq, Iman & Sufi tukang bakar.Aku & Ridha, jurugambar dan yang lain2 tukang 'ngap' hehe...malam yang menyeronokkan! Bagusnya apabila semua ringan tulang bersama menjayakan malam BBQ.
Oh ye, sepanjang cuti ni, 'Ginko' turut serta...sayangnya Jingga tiada.Tapi......ada tetamu tak diundang datang, seekor kuching hitam milik salah seorang kakitangan BNM bermanja dengan kami.Ouuchhh...lawa sungguh kuching tu, mujur ada tuan, kalu tak....welcome to Cheras lah nampaknya...

Pada pagi Sabtu 25hb,ketika kami ingin bertolak ke JB , ibu bapa kepada office mate isteri aku, Dr Hamim, datang bertandang.Terharu juga aku.Banyak buah tangan yang diberinya.Yang lebih buat aku terharu & berterima kasih apabila Tuan Haji & isterinya dengan ikhlas & rela hati menunjuk aku jalan ke Jerangau-Jabor.Aku rasa tak kurang dari 35km jaraknya dari tempat kami menginap ke persimpangan yang mereka bawa kami untuk kami teruskan pejalanan ke Jabor.Susah aku nak jumpa umat macam mereka di zaman sekarang ini.

Hari Sabtu , dari KT kami terus ke Kg Melayu, JB kerana sepupu aku buat majlis perkahwinan anak perempuannya. Kami bertolak jam 8.30 pagi melalui KT-Jerangau-Jabor-Gambang Segamat dan tiba di rumah pengantin jam 6.45 ptg.
Esoknya kami beramai2 pergi menoton Avatar.Sewaktu menanti tayangan, aku terserempak dengan isteri sepupu aku, Dr. Mohd Shuisma dengan anak2nya.Agak lama juga kami tak berjumpa.Tup-tup anak2 dah besar & masuk 'U' pun.

Hari Isnin 27hb, kami sekeluarga pulang ke Kuala Lumpur....Alhamdulillah.

Thursday, December 17, 2009

Hijrah.......

Hari ini Awal Muharam 1431 Hijrah. Pantas masa berlalu....tahun baru kalendar Islam dan tinggal 13 hari lagi untuk melangkah ke tahun 2010 kalendar masehi.
Jika direnung dan mengambil kira masa yang berlalu dan apa yang telah berjaya dilakukan...dan jika masa boleh diputarkan kebelakang, banyak yang hendak diperbetulkan....tapi itu suara orang yang tak redha...insan yang duduk dalam lipatan sejarah....tak perlu lagi kata-kata 'kalau aku tahu" atau 'kalau aku buat macam ini tentu tak jadi.....' dan lain-lain kata kesalan.
Hidup mesti diteruskan.Kita tidak tahu masa hadapan serta baki jangka hayat kita yang ada.Berserahlah kepadaNYA.Mohon bimbingan daripadaNya ke arah kesempurnaan kehidupan dan kesihatan serta limpah kurnia kekayaanNYA.
Salam Ma'al Hijrah!

Sunday, December 13, 2009

Perjumpaan Kerabat Al-Marhum Engku Ibrahim Ibni Engku Idris


Bersama Bonda yang dikasihi.

Dari kiri: YM Raja Rahman, Wan Norzaini, Ayahanda Wan Musadek,Ayahanda Wan Rahman, Bonda & Bonda Wan Safiah

2 MU's fan against 1 LFC's fan

Alhamdulillah. Atas izin kesihatan yang dikurniaNya, hari ini aku, isteri dan Haziq serta bonda tersayang, abangku Azli, isteri dan anaknya Shahir serta Melati & suami telah menghadiri perjumpaan keluarga dari susur galur moyangku Engku Ibrahim pemerintah Muar yang ketiga di Hotel De Palma, Shah Alam.
Anggaran yang hadir sekitar 250 orang, satu permulaan yang baik yang berjaya diuasahakan oleh Kapten Wan Norzaini Wan Mustaffa (pangkat anak saudara aku).Syabas!
Majlis ini telah menemukan kami dengan saudara mara yang telah lama tak bertemu seperti Okie , Zainab,'Pas', Salome, abang Hussin & Raha dan tak lupa Elin & the MU's die hard fan hubby - Ridzuan!
Hemm....big family rupanya kami ni.
Juga hadir adalah pengkaji serta penulis beberapa buah buku berkaitan kerabat di Raja Melayu seperti berkaitan Tun Sri Lanang, Ahlul Bait di Asia Tenggara iaitu HJ Muzaffar dan isterinya Tun Suzana Osman
Juga kerabat di facebook yang pertama kali kami jumpa seperti Wan Norzaini sendiri, Raja Rahman & Wan Khadija.
Insyaallah, tahun hadapan perjumpaan yang lebih besar akan berlaku!

Wednesday, December 2, 2009

Happy Birthday!

Ehemm...what should i write....well of course today is another day of thankful to God...Another chapter of my life.I'm still able to breath...able to have great times with my family, my wife & my kids.Still can hear my mom voice. Sms & hello with my brothers & sisters.Relatives.Huha at kopitiam with friends & meeting with clients...and the most important , to enjoy life with great health.Alhamdulillah!

It's my birthday today! It really touched my heart when received wishes from families & friends..To add some joy of this special day, I received presents from my mom and my sisters. Bed sheet from Bonda. Books from my sisters; Melati & Maslina.And white (my favourite colour) Nike shirt from wife.At today age, it really touched my heart for the thought & wishes.
At night, my family (except Along) & I went to have dinner at Village View, Jalan Reko, Kajang.It was the first time for us. Nice & clean place but the food not really as what we are expecting.Anyway, Alhamdulillah we still can eat & drinks & having dinner together.

What ever number of your age every year, it's just a figure! Love life to its fullest.
By the way, do I look 47 ?
Cheers... :)

Wednesday, November 25, 2009

Bertemu kawan lama

Alhamdulillah.
Atas kesihatan serta usia yg ada dan nikmat serta limpah RahmatNYA, hari ini adalah suatu hari yang sungguh istimewa bagi aku.
Tengahari ini, aku dapat bertemu seorang sahabat yang sudah hampir 32 tahun terpisah semasa kami tinggal di Jalan Merah, Taman Pelangi, Johor Bahru. Kami berjiran selang beberapa pintu.Kawan aku ni 'kaki gitar'. Sekitar tahun 1977, dia satu-satunya kawan aku yang punya gitar 'twelve strings acoustic guitar' - Yamaha!!.Aku sekadar lihat kehebatannya bermain gitar.Kami tersenyum ketawa terkenang zaman berjiran.

Petang hari ini, aku bertemu juga seorang teman lama yang sekitar hampir 27 tahun tidak bertemu.Juga dari Taman Pelangi tapi pada masa itu aku tinggal di Jalan Jerau 2. Beliau ini pula bukan sahaja junior aku di Sekolah Dato' Jaafar (SDJ) malahan rakan bolasepak.
Kebetulan hari ini dia ada urusan perniagaan di Kuala Lumpur dan aku pula ada urusan perniagaan yang hendak dibincangkan dengan beliau.Selepas berbincang, kami lepak minum di sebuah kopitiam dekat ofis aku.Ketawa riang kami teringat zaman remaja. Terasa jadi remaja sekejap... hehehe..

Yang menarik lagi kami bertiga saling kenal mengenali antara satu sama lain.Cuma agak 'upset' kami tidak dapat bertemu serentak.
Wan Ibnul Bahar dapat aku temui pada waktu lunch manakala Hazman Shane di sebelah petang.Itulah mereka yang dah lama tidak kami temui.Kenangan lalu mengusik jiwa. Alhamdulillah.

Saturday, November 21, 2009

Selamat tinggal JINGGA!


Hari ini aku membawa anak-anakku - Ika, Haziq & Sufiah untuk menonton cerita 2012. Jarak rumah aku ke pawagam yang berada di shopping mall AEON Balakong,Cheras hanya sekitar 4km.Tak jauh.Selepas menonton, kami terus balik.
Kami tiba rumah sekitar jam 2.30ptg. Sufiah dan Haziq turun dari kereta untuk membuka pintu pagar rumah. Di ikuti oleh Ika yang duduk di belakang tempat duduk penumpang hadapan.
Tiba-tiba aku terdengar Ika menjerit terkejut. "Ayah! Jingga!" Aku yg masih berada di dalam kereta terus menoleh belakang ke arah kiri.Aku dapati Ika sedang mencangkung sambil kedua tapak tangannya menutup telinga merenung sesuatu. Aku bergegas keluar. Ika sedang menangis....
Ohhh tidakk!!! JINGGA terbujur di atas jalanraya di hadapan rumah jiran aku.Mata kanannya tersembul keluar....mulutnya berdarah....Aku terus mengangkat JINGGA dan meletakkan di hadapan rumah aku.
Aku masuk semula ke dalam kereta dan memandunya ke dalam halaman rumah. Sebaik sahaja injin kereta dimatikan, airmata aku mengalir....aku tak dapat kawal emosi...aku menangis....
Untuk seketika aku berada di dalam kereta.Mengalir airmata....
Kucing kesayanganku JINGGA telah mati kemalangan...
Tiba-tiba aku terkenang pada pagi ini sebelum ke pawagam, kami bergurau.Luka gigitan gurauan JINGGA di tangan kiri aku masih terasa....Perasaan sentuhan kasih aku kepadanya masih terasa..
JINGGA yang diambil oleh anakku Syafique dari sebuah kedai makan ketika ia masih berusia sekitar 2 bulan September lalu.Seekor anak kucing jantan terbiar.JINGGA memang manja dengan aku.Pagi ini dia datang naik ke pehaku sambil baring dan mengeluarkan bunyi "lapar"nya yang sebenar adalah kemanjaannya. Dia selalu begitu pada aku.Kerana aku suka mengusap-usap kepalanya.Kemudian dia beralih pula ke peha Haziq sebelum lari naik ke atas rumah.Aku agak pelik melihat JINGGA hari ini.Pertama kali dia naik ke atas meninjau bilik. Beberapa kali Sufiah ambil dia turun dan kemudian JINGGA naik semula. Aku mengarahkan semua pintu bilik atas di tutup kerana khuatir kenakalannya jika berada di atas sepanjang kami keluar menonton wayang.Perangai peliknya membuat hati kecil aku berdetik seolah-olah JINGGA akan mati....dan aku tak sangka ianya menjadi kenyataaan...
JINGGA memang manja dengan aku.Setiap kali aku hendak pergi kerja JINGGA pasti mengekori aku. Aku akan biarkan ia masuk ke dalam kereta seketika dan kemudian akan mengambilnya keluar sebelum aku memandu.
Jika aku balik waktu malam dan JINGGA sedang tidur, dia pasti bangun dan datang kepadaku bermanja. Aku akan membelai dan mengusap bawah lehernya sebelum aku masuk ke rumah.....tapi.....tapi....itu semua sudah tiada....ianya menjadi kenangan....
JINGGA satu-satunya kucing peliharaan ku yang telah berjaya membuat aku menangis atas kehilangannya......
Selamat tinggal JINGGA.........i will miss u.... '(


Wednesday, November 18, 2009

I am sorry

"I am sorry". That is the most simple word that you should say when you had done something wrong and hurt the feeling of someone- intentionally or unintentionally.
But sometimes people don't look it seriously.Well, maybe because we are use to with the character of person hurts or may be the small self or ego that 'zipped' the lips to say "I am sorry"? Or perhaps maybe the one that hurts initially caused it?
Don't we feel guilty or regret for life if suddenly the one that hurts passed away and we yet to say "I am sorry"?

Will we loose our pride or dignity by saying "I am sorry" for the sake of better relationship?
The scar may cut deep in the heart but the the guts to say "I am sorry" towards the mistakes we made is an act of wisdom.

With love we are connected. With love, we forgive and forget!
Love you all!

Saturday, October 24, 2009

YOU RAISE ME UP

"You will never know and truly understand a feeling of a father until you became a father.
You will never know and truly understand a feeling of a mother until you became a mother."

I would like to share  a song popular by Westlife with great melody & lyric.Meaningful to me.



"You Raise Me Up"

When I am down and, oh my soul, so weary;
When troubles come and my heart burdened be;
Then, I am still and wait here in the silence,
Until you come and sit awhile with me.

You raise me up, so I can stand on mountains;
You raise me up, to walk on stormy seas;
I am strong, when I am on your shoulders;
You raise me up... To more than I can be.

[Instrumental break]

You raise me up, so I can stand on mountains;
You raise me up, to walk on stormy seas;
I am strong, when I am on your shoulders;
You raise me up... To more than I can be.

You raise me up, so I can stand on mountains;
You raise me up, to walk on stormy seas;
I am strong, when I am on your shoulders;
You raise me up... To more than I can be.

You raise me up, so I can stand on mountains;
You raise me up, to walk on stormy seas;
I am strong, when I am on your shoulders;
You raise me up... To more than I can be.

You raise me up... To more than I can be.


Always appreciates & love your parents when they are still alive.When they are still with you.




video

Saturday, October 10, 2009

Pentingnya Salasilah Keturunan

Suatu ketika dahulu, keakraban orang Melayu berkait-rapat dengan hubungan kekeluargaan.Golongan DiRaja dan bangsawan amat menitik berat akan hal silaturahim di kalangan mereka.Manakala orang kebanyakan, hubungan persaudaraan dititik-beratkan.
Suatu ketika dahulu, amat mudah mendapati di sesebuah kampong Melayu di mana sebilangan besar penduduknya ada pertalian.

Kehadiran penjajah memecahbelahkan silaturahim dari kalangan umat Melayu beragama Islam.Mereka menjajah dengan alasan rempah ratus.Orang putih (penjajah) makan rempah ratus ke? Mereka berniaga rempah ratus? Penjajah yang datang adalah mubaligh Kristian dengan agenda tersendiri.Meluaskan empayar penjajah di Nusantara dengan matlamat dari aspek penguasaan ekonomi amat diragui.Negeri-negeri di Tanah Melayu suatu ketika dahulu dikuasai,diperintah dan ditadbir oleh sistem kesultanan Melayu itu sendiri.Semua Sultan beragama Islam.Melaka adalah antara negeri yang terkenal melewati ke negara China.Melaka dikataka antara kerajaan yang kuat selepas kerajaan majapahit di Indonesia.Akhirnya Melaka musnah dijajah.Tinggallah Melaka kini tanpa Sultan.
Di manakah keturunan kesultanan Melaka? Sebab itu pentingnya sejarah.

Apapun, aku bukan nak bercerita panjang lebar hal keturunan Sultan Melaka.Aku nak cerita tentang keturunan aku melalui salahsilah.Kepada anak ku yang dikasihi, anak-anak saudaraku yang disayangi, layarilah laman ini ;

http://portal.temenggongmuar.com

Lihatlah salahsilah Engku Ibrahim Ibni Engku Idris.
Pentingnya untuk kita ketahui asal-usul.Bukan untuk dibanggakan kerana yang amat penting adalah keimanan dan penyerahan kita kepada Allah.Yang dikehendaki sedikit sebanyak mengetahui salasilah adalah agar bangsa Melayu kita bersatu dan tidak dipandang hina oleh bangsa lain! Kembalikan kekuatan kekeluargaan seperti pada zaman pemerintahan Raja-raja Melayu suatu ketika dahulu,
Sebab itu pentingnya salasilah sesebuah keluarga.

Sunday, September 13, 2009

I,Me,Myself & the Highway











One of my favorite things to do while driving outstation alone is taking pictures.....yes, while i'm on the steering wheel! The routes - the highway - have it own unique panorama.The weather plays it roles in contributing the beauties between the nature and men made infrastructure.
What a wonderful world!

Sunday, August 16, 2009

Pecah lagi!

Pagi ini aku seharusnya keluar rumah jam 7.30pagi kerana ada pertemuan di kota.Ketika sedang bersiap-sedia aku mendengar bibik aku memanggil... "Pak...Pak....cermin keretanya pecah!"
Adoi...aku terus keluar dan melihat kereta "Mr Black Macho" aku...kesian...cedera dia ...
Malam tadi sekitar jam 1.00 pagi aku ada terdengar bunyi seperti sesuatu dilanggar kemudian disusuli suara anjing menyalak.Terdetik di hati untuk menjenguk luar dari tingkap bilik air aku, tapi bila aku terdengar ada suara orang bercakap2 ...so aku pun ignore lah kerana menyangka itu kerenah salah seorang jiran aku....tapi di awal paginya ternyata silap dugaan aku.

Ini kali kedua terjadi.
Sekitar awal 2007, kereta Kembara menjadi mangsa.Pecah berderai cermin hadapan bahagian penumpang.Habis bekas duit syiling serta beberapa barangan dicuri.Tapi kali ini cermin sisi pintu belakang kiri Persona aku cuma retak seribu.Mujur tinted.

Ntahlah, biasanya aku akan bangun menjenguk diluar jika terdengar sesuatu yang 'pelik' berbunyi ..tapi semalam....hemm...dah nak kena...dah berlaku....terima & redha sahajalah....meski pun dalam kegawatan poket ku.....
Arggghhh...kena pecah lagi!!

Sunday, August 9, 2009

Shazwani Di Konvo UPM ke 33

Hari ini hari minggu yang agak sibuk sedikit.Aku, isteri & Sufiah ke majlis Konvokesyen UPM yang ke 33.Kali terakhir aku dan isteri menjejak kaki di Universiti Putra Malaysia (UPM) sekitar 5 tahun lalu pada majlis Konvo anak sudara isteriku, Abdul Rahim.
Hari ini hari istimewa anak saudaraku yang sulung.Anak sulung kepada abang aku yang kedua,menerima Ijazah Pendidikan Sains Pertanian.Terkenal dengan panggilan Wani di kalangan ahli keluarga & saudara mara, Wani ni buah hati al-marhum ayahanda aku.Semasa kecil, bonda aku & almarhum banyak menjaganya.Al-marhum sayang sangat kat Wani ni.Maklumlah cucu sulong.Dengan kami dia tak banyak bercakap.Dia rapat dengan adik aku Maslina yang dipanggilnya Acik.
Kejayaannya dirai hari ini oleh ahli keluarganya yang hadir - ibu serta beberapa orang adik-adiknya. Ayahnya tidak dapat hadir kerana ada urusan yang tak dapat dielakkan.Kehadiran Mak Teh nya - Melati dan ahli keluarga turut mengamatkan lagi kemeriahan.
Alhamdulillah berjaya fasa pertama menuntut ilmu.
Syabas & Tahniah Nor Shazwani Yusof!

Saturday, August 1, 2009

Along further her study


31st July 2009. My eldest daughter, Sarah aka Along, enrolled her Diploma course in Politeknik Tuanku Syed Sirajuddin (PTSS) in Arau, Perlis. Since there is no specific signage to PTSS, we reach to Bukit Kayu Hitam - the border of Malaysia and Thailand.hahaha...but that's not really far for us to turn back i.e. about 15km to PTSS.It took us 7 hours to arrive from KL inclusive of 3 'pit stops' at R&R Tapah, Gunung Semanggol & Gurun.What a long journey via highway!

Along will be there for 1 year as she had took the Certificate level at another branch of Politeknik for 2 years (2006-2008).Well...she have to leave her i10 (nickname 'jacgo' ) in KL since it is not advisable for her to bring there.
We were informed that all the students being quarantined.Not allowed to going out of the campus since there are about 20 new students are suspected of H1N1 fever! I wish & pray everything fine, not only to Along but the rest of the students & employees of PTSS.

We left PTSS at 4.45pm and heading to Setiawan sending my another daughter , Syafikah, to my in-law house.We reached Setiawan at 10.15pm.Ika had been 10 days on her 'official relax' days when the place she were study been closed due to the H1N1 cases too.She will be backed to her campus tomorrow (about 42km from Setiawan to UiTM Seri Iskandar).
Yesterday is a hectic driving day.
Anyway, we are happy for Along.All the best dear!

Tuesday, July 28, 2009

Izzuddin ke India



Petang semalam aku sempat ke KLIA bertemu ipar aku Mohd Shah & isterinya Kak Maya yang menghantar anak sulungnya Izzuddin berlepas ke India. Izz yang aku kenal sejak dari kecil ni memang talented.Ulat buku.Masa sekolah rendah dia memang suka tengok kartun tapi keputusan periksa nombor 1.Kira tergolong dalam spesis cemerlang dalam akademik.Dia ni pun tak
banyak cakap.tapi bab makan...purghh,....handal macam ayah dia
juge..hehehe..
Izz ambil kursus kedoktoran di Sri Devaraj URS Medical College. Salah sebuah IPT yang terkenal di sana.Tapi aku tak dpat menunggu Izz berlepas kerana bergegas pulang untuk membawa Sufiah ke klinik dapatkan rawatan NB.

Dia dah 5 hari tak sihat.Dada banyak kahak, so doktor terpaksa beri NB untuk mencairkannya. Namun Alhamdulillah, hari ini dia dah sihat dan kembali ke sekolah.

Sunday, July 26, 2009

Imej baru?



Sekurang-kurangnya setiap 3 hari aku kena 'trim' misai,'anak' jambang yang mulai tumbuh & janggut aku.Tapi yang pasti setiap minggu aku akan 'kemas'kannya. Kebelakangan ini aku mulai malas untuk melakukan rutin tersebut kerana waktu kerja yang tidak menentu.Maka agak berserabutlah kelihatan janggut & 'anak' jambang yang mulai tumbuh tak sekata.
Seingat aku, kali terakhir aku menjalankan 'operasi bersih' ke atas misai dan janggut aku adalah pada tahun 1998.Hemm...lebih 11 tahun dah...
hari ini aku ambil keputusan melakukannya lagi...hahaha...agak lucu sedikit kelihatan wajah aku.Rasa agak 'pelik'..hehehe.
By the way, hari ini juga sekiranya ayahanda ku masih hidup, genap lah usia beliau yang ke 81 tahun........masih terasa kehilangannya......

Saturday, July 25, 2009

Good Customer Care at car SC


Taking care of customer in automotive service centre (SC) is very important as it is the post sales activity that will reflect the image of the company.
What will you do while waiting for your car being service at the SC? The answer depends on the SC.Main SC usually will provide basic things - mags,newspaper & TV.Usually it's comfort environment.
I had been to a few SC such as Perodua,Proton,Toyota and Suzuki. I can evaluate and rank which is the best base on how they really taking care and pampered their customers.
This morning I went with Along to send her Hyundai i10 at Glenmarie, Shah Alam for the 1,000km service. Besides of spacious waiting area, there are F&B that really surprised us.They provide kuih and nasi lemak! You may choose your instant drinks (self-service) either coffee,milo or tea too. Toyota in other hand, (SC Shamelin) thus provides tea lady to serve you drinks and biscuits which i felt worth waiting too as the room/ambience made you comfortable and relax! The rest SC... hemm..i reserve my comments especially Suzuki SC at Desa Tun Razak!
My point is some SC seems not really concern on how to provide good customer care.Most of it don't even consider to provde internet wireless connection for clients to spend their precious hours while waiting of their cars.Some have their water dispenser with empty bottle!
What is extra of one thousand ringgit monthly compare to the time and money that the LOYAL customers had to spend to the company??

Tuesday, July 21, 2009

Tahap sekuriti di LCCT

Agak terkejut bila aku tiba di lapangan terbang LCCT sewaktu menghantar tamu dari Indonesia pulang. Apa yang aku terkejut? Ramai orang dan tempat letak kereta penuh.Ada yang sanggup meletak kenderaannya di seberang jalan iaitu di luar kawasan LCCT. Tapi mujur aku dapat tempat tanpa lama menunggu kekosongan.
Dibahagian perlepasan antarabangsa, aku dapati ramai penumpang yang sibuk mencari counter untuk mengambil 'boarding pass'.Yang beratur pun ramai.Tapi tidak terurus. Tamu aku sepatutnya beratur di kaunter 3 atau 9, tapi langsung tiada petugas.Akhirnya beratur di kaunter 4 setelah ke hulu hilir mencari kaunter alternatif & beratur di kaunter 7. Ramai muka mencuka.Jelaslah Air Asia tidak mengurus dengan baik.Mungkin juga kerana kekurangan kakitangan!
Isu yang hendak diperkatakan aku adalah tahap sekuriti di LCCT. Aku lihat ada penumpang yang langsung tidak melalui proses imbasan (x-ray) akan bagasi yang hendak di bawa bersama di bahagian Daftar Masuk (check-in). samada untuk dihantar ke 'luggage' mahupun 'hand-carry'.Mereka bebas keluar masuk di laluan 'No Entry' iaitu hanya laluan di sebelah bahagian 'x-ray'.
Aku sendiri memberanikan diri menembusi laluan 'No Entry' untuk membantu tamu aku dan jelaslah tiada siapa yang menghalang! Polis atau pihak sekuriti langsung tiada di laluan 'No Entry'!
Timbul persoalan difikiran.....sejauh manakah kerajaan kita menekankan dan melaksanakan penguatkuasaan keselamatan di lapangan terbang?
Sejauh manakah sensiviti petugas di LCCT terhadap sekuriti? Setinggi manakah pekanya rakyat Malaysia akan keselamatan negara? Siapakah sebenarnya bertanggungjawab akan sekuriti di LCCT? Mungkinkah kelemahan inilah adalah antara punca dadah atau penyeludupan mudah dibolosi keluar?
Aku amat kecewa.............!!

Monday, July 20, 2009

Guest from Jakarta



Daughters of my friend from Jakarta, Pak Zulfius, came to Kuala Lumpur from 14th to 19th.Since I'm busy with works that need me to stay back at the office, I unable to meet them ahead as planned.A little bit reluctant.

My wife, daughter - Sufiah and I met his pretty daughters only on Saturday - after 4 days in Concorde, site seeing and window shopping around KL.My appology.
I found out they are 'cool' (tenang) especially Dewi the 2nd siblings of 3.Nita, the youngest seems happy type but yet quiet.
We went to KL Birds Park, Islamic Arts Museum of M'sia and Petaling Street. We had a great time. On their last day, after having lunch,we only able to visit Putrajaya but quite rushing since we need to arrive to LCCT airport before 5.00pm.Thus we only spent lots of time at the masjid Putrajaya area.Again, I'm quite regret.
Hope they will come again either both of them, with family or friends so that my wife and I can provide better hospitality.
Wish they back to Jakarta with sweet memorable.

video

Saturday, July 11, 2009

Ninja boys & Syahmi

My 3 years old nephew, Syahmi, is very reluctant to be carried by me or anybody that not close to him.Shy boy.But not in front of his favorite cartoon series song!
Lets join his tango!

video

Thursday, July 2, 2009

Along & i10



Diam tak diam rupanya selama hampir 8 bulan aku pergi dan balik kerja bersama anak sulong ku, Along.Pejabatnya hanya sekitar 2.5km dari tempat aku bekerja.Ada tika waktu balik isteri atau kawannya yang membantu menghantarnya pulang bila aku tiada kesempatan untuk mengambilnya.
Kami jarang berbual di dalam kenderaan dalam tempoh perjalanan.Masing-masing layan mood dan pemikiran sendiri tapi bukanlah tidak berbual langsung.Mungkin sikap aku yang tidak banyak berbual dengan dia sedari kecil membuatkan kami kurang 'pop pep'.
Hari ini Along mula pergi kerja sendiri dengan kereta i10 nya.Aku mula terasa 'kehilangan' suasana ayah dan anak pergi & balik kerja....hermmm..
Selamat memandu dear!

Ika masuk UiTM


Kebelakangan ini agak sibuk dengan hal kerja dan keluarga.Justru agak lama juga tak menjenguk blog.Sabtu 27 Jun 2009, Syafikah mua mengorak langkah ke UiTM Seri Iskandar Perak. Perjalanan dari KL ke sana sekitar 2.30 jam.namun kami 'sangkut' 1 km sebelum masuk ke UiTM iaitu sekitar 40 min kerana pendaftaran yang dibuat hanya pada hari tersebut.
Alhamdulillah segalanya berjalan lancar.Ika dapat bilik bawah dan punya teman sebilik yang semuanya bermula dengan panggilan huruf "A".
Dalam perjalanan pulang ke KL aku menerima panggilan anak saudara ku, Megat Saiful bahawa ayahnya yang merupakan saudara aku telah dimasukkan ke wad ICU di Pusat Perubatan Universiti Malaya.Tidak sampai 45 min abangnya Megat Shahrul menghubungi aku dan memaklumkan ayahnya telah kembali ke rahmatullah.
Aku sempat singgah ke Masjid Sunway melihat jenazah saudaraku yang selalu ku panggil Abang Megat.
Satu hari yang gembira diawal pagi dan suram di lewat petang.