Monday, June 15, 2009

Antara Lori 'hantu', undang-undang & penguatkuasaan

Pada pagi Sabtu 13 Jun, 9.40 pagi, aku sedang memandu menghala ke Kajang bersama isteri. Sebaik melepasi tol Cheras Bukit Mahkota - Kajang aku ternampak sebuah kereta Wira jarak 10 meter dihadapan aku mengelak sesuatu.Dalam beberapa saat aku terlihat sebutir batu berwarna putih sebesar ibu jari orang dewasa dengan lajunya menghala ke kereta Swift yang sedang aku pandu. 'Teckkk!' Adoiii...tepat mengenai sudut kanan cermin hadapan.Barulah aku perasan ada lori hantu membawa muatan batu beberapa meter di hadapan melebihi muatan walaupun bertutup muatannya.
Setelah berunding dengan isteri,aku terus batal rancangan kami dan terus pulang. Cari insuran kereta dalam simpanan.Sekali lagi 'adooii'. Rupanya salesman kereta tak masukkan insuran cermin hadapan seperti yang diarahkan! Silap aku juga tak check bila dapat polisi insuran.
So aku ke kedai Dr. Cermin kereta di Pandan Perdana jika dia boleh baiki keretakan yang ada.Tapi sayang tak boleh kerana keretakan berlaku di sudut lengkungan cermin.
Apa nak buat.Tukar yang baru ajelah.Setelah dirunding, dapatlah harga RM600.00. Ditambah 'tinted' kenalah lagi RM400.Kami di kedai dari jam 11.30 pagi hingga 3.30 ptg.
Hemmm...mengeluh & kesal juga aku di alam hati...ye lah, just split second jika aku dapat elak or delay dari bayaran tol or lewat keluar rumah mungkin tak kena. Tapi itu keluhan insan yang tak terima kehendak takdir.
Even 'split second' itu adalah milikNYA!
So, apa yang aku ada or miliki?
Jawapannya 'zero'. Segalanya milik DIA!

2 comments:

  1. ermm..memang area langat ni, banyak lori hantu. tktau la enforcement ni camna. kalau di jalan langat, mcm2 jenis lori ada. phk pguatkuasa dh kena 'pegang' kot..!

    ujian-Nya memang tak terjangkakan. beruntunglah org2 yg bsabar dgn sgla dugaan n ujian-Nya..

    (aku kalau tk tgok blog hang, tk tau la yg hang dh pakai 'swift'..
    :)

    ReplyDelete
  2. kaddang kala mudah untuk kita kata bdah takdir tetapi jauh disudut hati berdetik juga keralatan. apa pun syukur atas apa yang dianugerahkanNYA termasuklah Swift. :)

    ReplyDelete