Wednesday, August 18, 2010

Saman oh saman!

Dah lama tak menulis di blog ini. Bukannya apa, selain sibuk dengan FB, aku berhenti seketika setelah beberapa kali gagal untuk upload pic dalam blog aku ini...hehe

SEbulan dua ini sibuk diakhbar mahupun di TV akan isu saman ekor...macamana boleh diberi nama saman ekor ye? Sebagai rakyat Malaysia, aku tidak membantah sama sekali akan kaedah saman ekor ni....polis sembunyi disebalik tiang atau tembok dan "snap' kenderaan yang dipandu laju melebihi had kelajuan yang dibenarkan.Okay lah tu.Negara lain pun lakukan perkara yang sama.Malahan ada yang bersedia dalam kereta ronda dan akan mengejar pesalah lalu lintas..siap kau!

Yang menjadi isu adalah perlaksanaannya.Iaitu bagaimana surat saman dihantar kepada pesalah. Aku pernah terima notis saman ekor suatu ketika dulu.Aku bayar! Tapi bila disemak pada laman web polis, ada juga saman ekor yang langsung aku tak terima notisnya!! Lalu perlukah aku ke balai polis dan berkata "encik, saya ada saman ekor sekian2 dan nak tengok sebelum bayar?"
Bukankah pihak polis yang perlu melaksanakan sistem pemberian notis dengan lebih cekap & pantas. Yang pernah aku terima suatu ketika dulu adalah saman ekor yang selepas 3 bulan kesalahn dilakukan....apa ni? Itu mujur aku ingat & pasti yang aku pandu. bagaimana pula bukan yang aku pandu dan tak ingat siapa guna? (maklumlah..kereta syarikat...)
Kini ramai pemandu yang tidak membayar saman ekor akan disenarai hitam namanya dan akan menghadapai masalah ketika mahu mambayar cukai jalan kenderaan! Damn!! Hello enik...hello tuan...Seseorang itu tidak akan didapati bersalah selagi dia tidak terbukti melakukan kesalahan! Lalu bagaimana? Jika mereka yang benar2 buat salah tu aku rasa patutlah, tapi bagi yang telah berpindah alamat dan tak pernah terima notis saman macamana pula?

Dalam kesibukan PDRM mahu rakyat malaysia membayar saman kesalahan jalanraya,timbul persoalan; bagaimana pula saman ekor terhadap pemandu dari negara jiran?? Aku pernah melihat beberapa kali pemandu dari negara Singapura berlumba dengan kereta mewah dikalangan mereka. Tampak jelas mereka bebas memecut laju.Jika disaman pun, aku pasti ada yang tak bayar langsung.Untuk makluman, berjuta ringgit juga saman ekor yang tak dibayar oleh pesalah negara jiran ni!!! Apakah kita takut bertindak kerana khuatir akan menjejas industri pelancungan atau kita tak berani atau kerajaan kita, khususnya PDRM tidak mempunyai kaedah berkesan untuk pesalah ini menghormati undang2 negara kita?

Aku ingin berkongsi cerita pengalaman Pengurus Kawasan (Regional Manager) tempat aku bekerja di JB suatu ketika dahulu. RM aku ini (dah aruah), telah ke Singapura.Sewaktu pulang, beliau telah ditahan oleh pihak imigeresen ketika hendak chop keluar paspot beliau. Beliau telah dimaklumkan oleh pihak berkuasa Singapura bahawa beliau ada melakukan kesalahan lalu lintas pada tarikh serta tempat tertentu.RM aku ni pertikaikan kerana jelas terbukti pada paspot, bahawa beliau tidak memasuki negara Singapura pada tarikh berkenaan.Tahu apa berlaku??
RM aku diberi kata dua "Either you pay the summon or you can't go out from this country & you can aspect the consequences!". Nak tak nak, terpaksalah RM aku bayar saman tu..Bila balik JB dan disemak diarinya, barulah dia tahu bahawa seorang pengurus dari KL telah mengguna kenderaan beliau ke Singapura.

Apakah pihak berkuasa kita tidak boleh melakukan perkara yang sama? Mudah bukan?? Takut nanti terjejas industri pelancungan negara kita ke? WTF!!!

Lantaran itu, jika nak tegakkan undang2 terhadap rakyat sendiri, jangan lupa ajar orang lain untuk menghormati undang2 negara kita.Tak kiralah dari negara mana sekali pun pesalah berkenaan. Jika tidak, keluarkanlah prinsip 'kedaulatan undang2' dari Rukun Negara!

No comments:

Post a Comment